Thursday, November 27, 2008

Susey Debak Sambil Nyeren!

Kali tuk versi blog aku dikeluarkan dalam bahaso Debak. Antaro kitak urang faham kah ndak, yo kiro dudi sebab setiap kito tuk adao bahaso kito mpun. Ndak ey tiap-tiap ari kito apat tan pakey bahaso urang jak. Tapi mun aku kelaka lam ati ku, masih wak aku kaka Melayu Sarawak.

Berbalit ke cito tunggai aku nok sik sedar nyo tek semakin jaoh ari kamek dak tunggai, nyo madah nyo ndak perlu sapo-sapao untuk sayang nyo. Sik ey ingat maso nyo padah ngan abah ey, "Nanti kalau abah balik dari KL nanti, jangan terkejut abah tengok adik takde diam kat umah ni lagi", kato nyo ngan abah nyo apo tek lepas abah nyo nganok hai sapo jadi penjamin mbeli moto si gerek nyo yang ndak tauk barang yo.

Sik ey tauk setiap maso abah eh maso di KL ndak alah-alah nyuroh mak nyo tangga-tanga kan olah ey. Nyo sik sedar abah nyo sayang ngan nyo. Tuk abah gik dimbak nyo kelaie. Po namo anak ameyo. Ndak Paklong tek kak pulang KL madah macam tuk. Rindok wak ati ndegar ey, "Eh, adik masih diam kat rumah ni? Abah ingat dah pindah...". Jangan ngelan apak kito mpun, berdoso kito polah ey meyo.

Pulang ke crito yang aku raso sikkan abis segik nyo sik nikah. Nektuk si laki yo masih wak diam cyo. Maklong ku semo banjo makan minum ey. Dengar ku dah kerjo hotel, baguslah dapat nyo meli rokok nyo mpun, ndak boh mintak ngan urang jak-jak. "Angah ngan Kakni pun ado rahsia juak!", tusey Mak Ngah ku ngan Mak ku petang marek...

sambong gik kak ku minum pagi

Mun nak dikiro rahsio, semo urang ado rahsio. Tapi sekdalah sampey kito molah kerjo jaik.

3 comments:

khairul onggon said...

Ooo jang..nakpo yo.. mulut ku tok mala jak oo.. oo.. hehehe..

Rudy said...

hehe..aku memang faham. bahsa itew..good one adzha..

Audio said...

Paksa ku baca duak-tiga kali tek.. bok ku paham ekeekeke..

There was an error in this gadget

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails