Tuesday, November 18, 2008

Petang Ini Versi Aku

Ku selok poketku, sambil berkerut dahi ku. "Ada 4 ringgit ajak", hati kecik aku merintih agik. Perit juak rasa minggu tok, sudah tahap loso super saiya dah aku kali. "Sik eh, neyda ku loso", aku tetak sorang dirik sebab ku lupak ada gik duit lam account BSN ku.

Petang ya angin sepoi-sepoi bahasa Melayu Sarawak yang selamak tok aku guna tiap-tiap hari. Di tempat kerja, rah umah, ngan member dan semuanya. Sejak ayah pergi Mei taun lepas, jarang mena aku kelaka Melaya di umah. Bukan jak ku bangga aku kelaka Melaya, just tok lah life aku b4 this thing happen.

Aku start enjin Coure ku. Tang kacak jak bunyinya sebab aku sik modified sigek apa pun. "Ish, tayar tok tang burok jak upa", terkeluar juak sora ku lepas ku start enjin tek. Apa gik, bukak ku bonet, amik ku armor all, kilatku tayar keta ku. "Shining-shining! Phewit!", puji ku mpun kak diat tayar ya benyin-benyin kak disapu ngan armor all. "Hihihi", aku tetak agik sambil aku layan lagu Cela dari Boneca.

Aku ingat tek maok pulang terus, dahya lam palak utak aku gik mikir, nyaman juak makan Oreo owh. Roti bun mentega pun nyaman. Lalulah terbantut aku nak SMS miak nama Noni maok order burger tek. Sambil ku drive slow-slow, aku diat side-mirror ketaku yang dah berapa kali ndak peng before mak aku jadi official owner. Uik, mak aku pun kereta? Nama jak mak aku pun, tapi yang bayarnya aku sebab ariya aku sekda payslip.

"Mancit eh! Mesti kacak kelak!", cheh ndak alah-alah aku bermonolog bila bayangkan kereta ku akan di polah hopefully ujong bulan tok. Fikiran ku terus melayang sampey pandey masok indah muka Dedek aka Sheila lam palak ku. Ish, bahaya tok! Hihihi, apa jaklah aku. Aku kan dah ada yang empunya. Gago melalut ke cya utak aku. Syukur alhamdulillah aku masih setia dgn dirinya yang sempurna, mempersona... Edeh, kedak lirik lagu Cela yang aku dah ulang 3 kali.

Signal kelisa silver berbelang putih yang owner nya perasan nak mampus terus berkelip nak madah ngan urang rah belakang nya maok belok ke kerek. Alulah, parking depan kedey Lian Yii. Aku yang berbaju belang aritok keluar dan terus ke kedey ngan satu harapan, biskut Oreo dan sepeket tongkat ali CNI. Ku selok poket ku agik, "Adeh, sik cukup mok meli bun mentega tok", aku jadi bingung duit aku 4 ringgit tek plus sen-sen ya sik cukup mun aku meli roti bun. Aku pun dgn kecewanya beli jak Oreo ngan tongkat ali ajak. Masok ku kereta, di gerugak ku dashboard. "Eh! Ada seringgit setengah tok!", excited tek aku madah ngan aku mpun.

Belek ku semua syiling ku tek paduhal sigek syiling nok ku sangka 50 sen ya duit syiling Brunei duhal nak diberik pekerja KFC rah lawas bulan posa marek. Sekpa, asalkan cukup duitku meli bun mentega. Dahya aku pun pulang ke rumah and tangga Sutera Maya.

Nasib ku dah semayang maghrib tek sebab lekak Sutera Maya alu sik pandey gik aku bangun dari tangga tebi. Ya jak nyaman aek tongkat ali ya. Kenak gik cicah ngan bun mentega ngan Oreo. Dahya ku majoh mi goreng HaryMee... "Betol-Betol Ho Liao!", sebutku kak ngiru aek mi goreng yang ku basahkan sikit. Kedak dalam tebi jak.

Hmm, cun jak aku terus tangga cenel sport tangga cdak legend tenis main rah KL malam tok tek. Uih, Awe minat tenis. Yup, aku minat main tenis selain hoki dan main bol. Puas! Dahya aku pun malas nak tangga abis sebab aku nak pegi opis malam tok.

Dalam driving, tekan ku button Nokia 6630 ku yang dah hampir 4 taun umurnya. Masa beli dolok aku meli 1300. Nektok nilai trade in jak 200 hengget. Sapa maok tukar? Sik ku betah nak nukar handphone kesayangan aku tok. Yang penting ada kredit. Dahya, dail no sayangku, alulah aku kelakar seranto-ranto dari umah sampey ke opis.

"Sayang, mek ada soalan ngan kitak", padah nya ngan aku. Aku pun ok ajak. "Mun tek tiba-tibalah ada seorang ompuan agak kitak, padah nya suka kitak and jatuh cinta ngan kitak, apa kitak polah", tanyak si darling aku dalam tepon sambil nya marking paper studentnya tek.
Aku pun dengan rasa penuh takzimnya menjawab, "Owh, mek akan padah, makseh atas segala perasaan cinta kitak ya, maaflah kamek tok dah berpunya." Gialah jawapan aku sambil aku elaborate kenak aku jawab macam ya. Mestilah kita padah makseh ngan urang yang minat kita supaya walaupun nya sekpat kita, sekurang-kurangnya kita hargai perasaan nya ngan kita. Tapi mun dah ada yang punya, better ngakuk awal.

"Sayang, mun lah kitak tek ada ompuan SMS kitak, padah nya minat gilak and suka gilak ngan kitak tapi kitak sik tauk siapa ompuan ya, apa kitak akan polah", soalan kedua muncul agik. "Owh, mek akan layan SMS ya dan mek maok tauk siapa orang ya and terangkan ngan orang ya status mek nektok. Mun nya masih mok kawan ngan kamek, go ahead and mun nya sik maok, tandah ajaklah", balas ku panjang lebar dengan soalan ya.

"Sayang, sekdakah kawan-kawan friendster kitak kol kitak?", soalan terus kepada aku sambil aku dah park depan opis. "Owh, duak aritok sekda sidak kol. Bukan kawan friendster tapi kawan blog. Dari malam tek, kitak jak ada kol kamek. Dahya aritok mak mek jak kol kamek. Kakya nine kol padah status loan kamek. Kenak kah sayang?", soalku balit.

"Sekdalah, kamek nanyak ajak, Ney tauk sidak ada kol", balas darling ku dengan rasa lega. "Boh kitak susah ati, walaupun mek tok banyak kawan, sik mek lupak kitak. Kitak tauk nak kamek tok jenis banyak kelaka. Sidak cuma kawan ajak bah. Mek tetap sayang kitak sampey bila-bila, dunia akhirat", balas ku agik sambil hatiku beristighfar bermohon agar kata-kata aku sik diuji Tuhan. Finally kol pun abis serentak aku padah "I Love You, Sayang" dan kredit aku pun kaput. RM0.00.

Dahya aku pun masok ke opis, on aircond waima ujan tengah lebat rah luar membasahi keretaku yang berkilat kak aku basuh kol 6 pagi tek. Dan akhirnya aku decide untuk apdet blog aku dan nektok aku decide tekan button noktah. Tamat!

7 comments:

Kakmim said...

ai pun sengkek juak bln tok... adohhh...

sayang ktk ya sbnrnya ngetest enjin.. nk nanyak direct nmpak gilak nya jeles... ya la berbasa-basi lok ya... hehehhe

wiwiiitttt..

Faizal n Fashitah said...

Haha..nice entry! ku penah juak merasa lam poket tinggal rm4-5 ringgit jak zhaa eh ekeke. Ada la juak k meli roti ngan aek hehe..

AweKelisaBiru said...

nasib jak ada duit syiling owh.. maok plan mena-mena kewangan tok

Anonymous said...

haaa~~jeng go jeng~~ nya dah nanyak ya~~keh3~~ujian ya cekgu~~ :P neway kmk pun sengkek juak bln tuk n bln seterusnya n sik pasti sampe bila yah~~ keh2 mudahan da travelling pake nyelamat diwik~~ ehehe

Rudy Iskandar said...

wewiit.romantis skali! bagus2..

ritok tek nyelok poket tingall RM5, cukup kei makan mee hoon ngan ayek kosong jak.ish..pi yalah tek syukurr...

Nikolai said...

aku lagik la sengkek.. :-( ari2 peram lam umah jak nek tok.. nasib ada tenet.. dapat juak ku download cita.. pake muang masa haha..

Sabar jak awey. lak kantau kita 3 mudin masuk. melimpah2 lak.. :-P Doa jak :-) horay..

AweKelisaBiru said...

beterusan isu loso tok nampak gayanya... terpaksalah aku pegi bsn mbak buku ngeluar reta k ngesave dirik

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails