Monday, November 17, 2008

Monolog Senja Versi Merepak Whatever Aku Suka!

Selamat Petang Sri Aman!! Sunyik na juak bandar tok. Aku pun jadi sik tauk nak polah apa dengan kehidupan aku rah sitok. Sunyik gilak. "Ko sik lejuk kah diam rah sia?", tanyak nembiak rah kampung ku riya ngan aku. Hmm, ney gaya nak molah. Mun aku maok lejuk diam sitok, bagus aku boh kerja, diam rah umah, dahya jadi looser. Ada juak manusia yang sekpat fikir pengorbanan masa bekerja.

Dipendekan cerita agik. "Sik lejuk kah kitak duak bergerek", tanyak member lamak ku rah UiTM dolok. Aduh, bukan senang nak dapat seseorang yang dapat terima kelebihan dan kekurangan kita. Mun kitak urang tanyak aku gik, InsyaAllah aku akan jawab, "mun ku dah lejuk, sik ko tangga mek duak berkapel agik".

Pedih ati bila sometimes orang yang kita sayang terllau sukar nak mengerti diri kita. Dugaan Tuhan ya Maha Mencabar. Syukurlah sekarang, aku dah kerja, nya pun dah kerja. So, sekdalah ada rasa kekurangan antara satu sama lain.

Tapi aku nang rasa maok manas juak. Tok melibatkan my own cousins yang protes tentang kehidupan aku dan kapelku pada Mak Ngahku. Haiya!! Aku berkapel juak kedak urang lain. Syukur Alhamdulillah kapelku dikurniakan Tuhan akal dan fikiran yang matang dalam membalancekan kehidupan aku, cinta dan sahabat. "Makseh sayang", getus aku dalam hati.

Bukan aku nak angkat bangkul tapi aku rasa senang ngan cara aku kapel ngan nya. Mun weekend, siang hinggalah b4 9.00 malam, mek urang dating+polah esaimen+shopping+etc. Dahya, malamnya aku ambik masa lepak ngan Mudin, Luzman, Apis, Am, Lai, Uqee, Emi, Yan, Ebi, Angah and semua kawan dan kazenku. Kan best cemya. So, kawan-kawan aku pun sikkan anok aku lupak member dan kapel aku pun dapat spent much time ngan aku tanpa takut kenak anok pulang lewat malam. * Anak Dara urang ya bah, neypat ngusong ke hulu ke hilir sukati jak.

Well, gerek@kapel kita, pada pendapat aku ada masa yang tersendiri untuk bersosial. Bukanlah sampey tahap yang teramat sosial tapi sebagai manusia yang normal, kita ada masa rehat, masa bermain, masa bekerja dan masa bercinta. "EVEN LOVE NEED A HOLIDAY", kan....

Berbalik kepada panahan yang aku terima ya. Yup! Aku ngakuk aku ndak alah-alah dating. Tapi ingat! Aku bukan sempurna, aku tok bukanlah bait bah. So, Bang Ijam, Emi, Yan, Ebi, Angah dan yang lain pun kenak juak kan. Siapalah kita kan? Aku yok jak gik, belajar siklah tinggi, tapi siklah aku sampey ke tahap T.U.Y.U.K attack personal life macam ya gilak.

Oooopsss.. Sorry, aku sik bermain api. Cuma aku cuba membuka satu persoalan. Siapa yang nak tegur siapa nektok. Biarlah aku jadi PUNCH BAG sebab adakalanya aku rasa suara aku yang sik bernilai tok perlu keluar untuk merungkaikan permasalahan keluarga besar yang sekda kesudahan. Malu bah bila semua mata sedang menumpu perhatian, Waiting, What Next?

Duhai pembaca blog ku sekalian, boh susah ati baca post ku tok. Aku just nak melepas rasa bengang dalam palak utak aku tok dengan masalah yang sik berkesudahan. Kazen ku tok ompuan. Degree holder and pernah rapat dgn mek urang semua masa kecik-kecik dolok. Dahya, masa pun berubah dan masing-masing pun dah temui sasaran kehidupan masing-masing. Dan nya tok pun sik terlepas dari kehadiran CINTA yang akhirnya, sebenarnya membinasakan diri nya, JALINAN keluarga dan segalanya.

Kenak aku cerita semua tok? Mun nya baca mesti nya AKAN BENCIK aku. Aku tua dari nya bah. Aku kazen nya bah. Aku anak buah mak nya. Mak nya dah macam mak aku mpun. Mun nak kira dengan duit, sikpat ku balas apa yang mak nya dah kornan untuk aku dan kazen-kazen ku yang lain. Aku cerita semua tok sebab aku sik maok nya jadi kazen yang paling malang dalam hidup mek urang hanya kerana mek urang sik bongkar apa yang nya sik sedar ianya dipanggil KESILAPAN.

Ish.. Berani na kau Awe padah tok dalam Blog ko. Nakkah mun abangnya baca, kecik ati nya kelak. Aku sik rasa abang nya akan kecik ati sebab aku rasa abang nya akan berterima kasih ngan mek urang semua kerana menyetelkan benda yang menyakitkan hati. Betul sik Bang Boy? Nak kelaka benda tok nang susah bah sebab Bang Boy pun tauj juak apa yang berlaku nak.

Hihihihi. Kita kazen laki semua penjahat bah. Tapi bila ada seorang dari kita kenak polah bodo oleh outsiders yang sik respect langsung ngan kita, patutkah kita berdiam diri? Sedih tauk sik tangga Mak Long hadapi semua tok. Semua dah dewasa dan aku harap aku sik akan diugut sik kelaka seumur hidup macam Bang Ijam dapat ariya.

Okeylah. Ayah dah sekda. Pak Udak dah sekda. Pakwak baruk jak sekda. Ney gik urang laki yang akan bina balit keluarga kita? Aku sekda kuasa nak padah ya padah tok sebab aku bukannya bait pun. Masok UiTM duak kali. Fail Civil, Computer Science pun extend.

>>bersambung semula petang hari tok (Selasa)

Masok cerita Pakwak baruk ninggal ariya, piluk atiku bila ada juak antara yang sik pulang Debak, just sebab rumah mengarey. Sekda gik pakcik dalam keluarga sebelah Debak ya, nya tok boleh selamba ayam stay. Aduh!

Dah jak gik si pria pujaannya tok sekda lesen. Ilek2 jak drive kereta arwah Pakwak ku di Bintulu. Mun eksiden siapa maok ganti? Mun nempoh anak urang, sapa mok jamin? Aku sik maok sebab aku lelaki ya.

Fine, siapa yang sik puas ati boleh teruskan komen sebab aku nak luah apa yang ada dalam hati ku. My dear kazen, ko sik perasan kah mek urang tok sayang ko? Bukan kerana mok halang ko berkaseh dgn "tunang" (belum tunang pun mun betekol) ko ya. Tapi mek urang tangga ko dah macam urang bodo. Semua perkara disuroh si lelaki ya ko polah sampey ko langsung sik realize ko dah abaikan abang ko mpun, abah ko mpun dan emak ko mpun.

"Seng, kitak mok makan kah? Kelak mek goreng telor", meluat aku dgr sebab si seng ko ya ditatang macam minyak yang penoh walhal abah ko sik ko lalek. Dahya si kazen ku tok pun jadi bodo juak sebab tiap-tiap pagi mintak rokok sebatang pakey si lelaki bodo ya isap. Apuuu!! Belik ndar. Sikkanlah rokok pun sik mampu mok beli. Ish, mun sikda bajet, boh merokok bah!

Tok aku cerita sikit karekter si lelaki ya:

  • Beradab dahlah sik beradab - Sik pandey bersalam sik pandey bertegur.
  • Sik pandey berbaju - Mun badan nya kacak pun aku sik maok tangga. Sikda budaya dalam keluarga mek urang macam ya.
  • Sik pandey nak belanja urang - Sikbohlah nya tok tek belanja mahal-mahal, belanja tek tarek pun cukuplah. Tok sik, semua urang dipawnya. Bayar tol pun nya sekda duit?
  • Dudok berkurung dalam bilit - Eww.. Tahan nyawa nya tok berkurong dalam bilit.
  • Nya sekda umah kah? - Ariya waktu sekda kerja, apa polahnya lepak rah Kuching jobless, ngabis boras dalam umah Maklong. Apa salah nya pulang Kabong jak?
Sambung gik kak maghrib tok....

5 comments:

Kakmim said...

apa kes kazen rempuan ktk ya?
gago hal urg
kali nya jeles ktk ngn gerek ktk nk?

x suka nya urg yg membelakangkan famili ps bergerek eh

AweKelisaBiru said...

kes nya.. nya tok bila dah bergerek ngan laki ya.. semua orang diketepikan.

dahya, kenak gik lelaki yang sik tauk adab dan tatasusila.

Anonymous said...

Aku benci banget sama pria itu..Nggak tahu malu...

Shafixx Azzha said...

sungguh bangkai itu kazenzzzz...

AweKelisaBiru said...

bangkai yang boyak pun sik maok makan!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails