Monday, November 10, 2008

Happy Birthday Ayah!!

“Ayah, Happy Birthday Ayah!!!”, ucapku dalam telefon dua tahun yang lalu. Tapi sekarang semua ya jadi seribu kenangan dalam hidupku. Tak dinafikan aku agak muram kelmarin, sebabnya aku sedang rindu gilak dengan ayah. Sekda gik dapat dengar suaranya. Sekda gik tempat mek urang bergurau. Masok tahun tok, dah 2 tahun birthday ayah sunyi, hanya ditemani tangisan kerinduan.

Andaikata ayah masih ada, pastinya hari ini 10 November 2008, ayah dah berumur 53 tahun. Tapi Tuhan lebih kasihkan ayah dari kami semua. Moga tenang ayah di sana…

Masih terbayang waktu bila ayah pergi ke kebun, kemudian bila pulang dari kebun, duduk di tangga dapur sambil isap rokok Benson nya ya. Sedih gilak bila ngenang semua tok. Ayah nang garang dan tegas tapi aku realize yang ayah memang sayang mek urang semua. Setiap malam ayah akan padah ngan mak bahawa nya bangga dengan mek urang. Ayah sentiasa ingin mek urang jadi yang terbaik dan nya sik pernah puas dengan apa yang nya dah polah ngan mek urang. Ayah, kuat benar rinduku hari ini.

Tiap minggu, ayah akan pastikan mek urang cukup duit untuk belanja. Walaupun nya sekda duit sekalipun, nya akan padah, “Duit sik cukup”, sekadar sik maok mek urang susah sekda belanja. Aku sikpat bayangkan netapa besar pengorbanan ayah ngan mek urang semua.
Ayah, agaknya macam mana ayah di alam sana? Bahagiakah ayah? Ya ALLAH, janganlah Kau seksa dan sakiti ayahku. Dia terlalu baik untuk kami semua.

Mungkin ada antara kalian masih punyai ayah, abah, bapak, daddy dan yang sewaktu dengannya… Sayangilah ayah kitak urang sebab bila nya sekda, kitak urang akan rasa kepedihan dan kepiluan menanggung rindu. Aku bersyukur sebab walaupun aku tok agak nakal dan aku punyai couple, tapi sepanjang usiaku aku sik pernah membelakangi ayah dalam hidup.

3 comments:

Faizal n Fashitah said...

Sedih ku baca topik tok. Ermm sama lah kitaduak koh. My dad passed away last year. Memang sunyik bila ayah dah sikda agik. Memang pengorbanan ayah selamak nya masih idup sikkan kita lupak sampei bila2. Insyaallah Semoga roh mereka di cucuri rahmat dan tergolong di kalangan orang2 yang beriman. Amin.

Unknown said...

bapa aku masih ada. Aku akan hargai nya sebaiknya... doa ku sidak suma ditempatkan dalam kalangan orang2 beriman.amin...

AweKelisaBiru said...

yalah.. baguslah mun bapa masih ada, waima nya garang sekalipun nya tetap bapa kita juak bah...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails