Tuesday, November 25, 2008

JPJ dan Kepelbagaian Isunya

Umum mengetahui JPJ tok adalah Jabatan Pengangkutan Jalan dan begitu banyak polisi yang telah dikeluarkan sejak dari dolok agik. Cayak sik kitak urang sebenarnya JPJ tok hanya ibarat melepaskan batuk di tangga. Kenak aku padah cemya? Well, kitak urang akan temui kenak benda tok harus diambil perhatian dalam tulisan aku kali tok.

KAPITALIS! Satu dasar yang tersembunyi yang menyusahkan golongan miskin. Yang miskin semakin miskin dan yang kaya akan terus menikmati kekayaan. Dolok heboh seantero Malaysia dengan pemasangan stiker reflector berwarna kuning dan putih pada helmet motosikal. Terfikirkan kitak urang, masih adakah peraturan ya? Mostly semua helmet motosikal sekda gik jalur reflect yang heboh diperkatakan satu masa dolok. Pada zaman ya, hanya 2-3 kerat manusia ajak di Malaysia yang dapat jual sticker pemantul cahaya ya. Bayangkan berapa untung sidak zaman bilamana peraturan tok dikuatkuasakan. Ada gik sik peraturan tok? Nektok senang-senang jak dapat sticker ya bah. Seperti sedia maklum, peraturan tinggal peraturan.

Kedua! Heboh tentang pemasangan no plet kereta zink nok ada logo negeri dan relect warna kuning. Habislah semua orang kamboh tegal plet ya. Sedangkan pada masa ya hanya dua tiga kompeni jak ada ngeluar plet ya. So, sidak toklah kaya! Sekarang tok, sekda pun gago ngan plet ya.

Seterusnya isu tinted, bukan main isu tok dibangkitkan dan macam-macam cara digunakan untuk banteras benda tok. Akhirnya tertewas juak sebab alat penapisan cahaya ya sik jitu paduhal dan keputusannya dapat dicabar di mahkamah. Kenak? Sebab faktor cuaca menentukan perbezaan bacaan cermin gelap tok. Sekejap kakya bising agik tentang tinted tok dan hasilnya masih juak yang pakey tinted termasuklah aku.

So, macam-macam isu yang JPJ utarakan. Termasuklah isu lampu HID tok. 2-3 bulan kelak mesti reda dan akan ada balit urang pakey lampu HID tok. Mun sik cayak, tunggu jak kitak urang. Well, rule makes to be broken!

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails