Wednesday, January 7, 2009

Melaya!

Membaca posting di www.topix.com tentang nganok orang Sarawak polah aku rasa maok manas juak dengan segelintir rakyat Malaya tok. Kalau dolok Tunku Abdul Rahman pernah padah, "Setiap inci kota London dibina dari hasil Tanah Melayu".

So, dengarlah versi aku gik, "Setiap kemegahan di Kuala Lumpur dan Putrajaya terbina atas hasil bumi Sarawak". Huh! Nang aku sensitif isu negeri kelahiran aku tok. Kadangkala aku rasakan orang di Semenanjung tok sik celik gilak dengan apa yang ada di Borneo tok.

Terkadang aku terdengar juak ungkapan dalam perbahasan di Parlimen. Contohnya "Kerajaan meluluskan pembinaan rumah rakyat miskin di seluruh Malaysia termasuklah Sabah dan Sarawak." Eh! Commonlah! Mun dah seluruh Malaysia ya maksudnya Sabah dan Sarawak pun includes lah.

Emo semacam jak aku tapi believe me, rami Sarawakians out there akan agree dengan aku yang negeri kita tok terlalu bermurah hati dengan negeri lain di Malaysia. Cuba kita boh berik hasil gas asli, petroleum, balak, guna tenaga Hidro Bakun dan so forth ngan sidak.... Orang KL bukan ada hasil bumi. Negeri lain neyda gilak berbanding kita.

Sekali gik, don't mess with Sarawakians!!

9 comments:

Khairul Onggon said...

oh miak yakah?? tandahkannya ajak sia.. iboh dilayan. makin dilayan makin menjadi. besalah, urg mcmya senagaja mok test-test jak bah, provoke urg... namanya pun "IBLIS".. :)

mirl_me said...

menar ya..
sak ati skali juak eh miak yaa...

www.rindok.com/blog

AweKelisaBiru said...

sakit ati bah, kenak provoke macam ya

Faizal n Fashitah said...

Sabar.. urang macam ya..makin dilayan, makin jadi. Lak2 kepak juak nya mun sik kenak layan bah ehek

AweKelisaBiru said...

aok eh, ya mek malas maok send apa-apa.. buang karan jak

.xespresso. said...

belik si IBLIS ya haha~ nang sik mengira sensiviti sesama malaysians... dasar sik bersyukur miak ya eh,

thrasher115 said...

bila malaysia ditubuhkan tiga buah negara lain join untuk menunuhkan malaysia,negara ya ialah singapura,sarawak dan sabah...jadi kita dolok sebuah negara join sebuah negara jadi membentuk sebuah negara ..panjangnya..jadi sidak sik dapat melabelkan kita sama macam negeri negeri kat malaya dengan kata lain kita tok ada kelebihan sikitlah .,.tapi janganlah terus madah kita tok masih dari luar negara (tapi kadang kadang pun ada juak asbabnya..urang malaya ke sarawak masih makei passport heheh) teringat ku masa ku sekolah di kl tahun 90 dolok..masa form 1 kah asa ku kelaie ngan miak tambi sama kelas ku..jadi macam macam carutan keluar darimulutku dan finishingnya macam undertaker ngentam grindernya ku madah"kawu ya tambi ,itam ada jak segelap kegelapan malam yang terlalu hitam"(setelah diterjemahkan kedlam bahsa sarawak...dan jawabnya "kau tu orang sarawak" pull stop..aku tergamam sik tauk apa mok madah gik..teruk menarkah org sarawak bila nya madah kedak ya..confius,bius dan mopiys huhu

Felicia F. Ramzi said...

kmk pernah kenak tanyak 'eh, mcm mana ek, ko masih duk atas pokok ke?' ya ampun.. sa ku mok penggal palak, sak nya nangga ku jadikan kenyataan org iban kedak kmk masih menggal palak org..tapi waktu ya masih bertenang, kmk jawab 'ye,masih..lapangan terbang pun landing kat atas pokok, ko pernah ke naik kapal terbang? ish ish ish kesian kat engkau'..

AweKelisaBiru said...

ada sesetengah sidak melaya sik sedar diuntung, and ada sesetengah urang kita bila pergi sinun olah sidak pun jaik.... ya banyak mempengaruhi persepsi masyarakat

blame the media!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails