Tuesday, December 30, 2008

Mr. Mounting & Miss Bearing

Pagi tek masa ku on the way ke opis dari Debak, aku seperti besanya memecut laju ke Sri Aman. Suddenly bila sampey dalam Bandar Sri Aman, aku terdengar bunyi knocking rah kereta aku. Aku ingat batu kenak dibah kereta. Tapi tiba-tiba juak kereta aku bergegar kuat, termasuklah dashboard dan aku dirik mpun. Ku pecut juak kereta ya sampey ke opis dan ku wonder adakah air-cond ya puncanya. Dah ku tutup air-cond ada kurang dikit. Dahya aku kun polah inspection ke enjin, sekda juak apa-apa yang berlaku.

After that, aku pun masuk opis tapi palak ku masih berpusing mikir apa punca enjin ku kuat gilak gegar ya. Just after makan Sizzling Kueh Tiaw rah Nono, aku terus mbak kereta ku pergi mekanik. Banyak juak kedey ku agak, akhirnya sigek kedey nyuroh aku nukar plug. Aku pun wondering mungkin juak plug ya puncanya. Sambil ya aku ada juak nepon Lai nanyak apa problem nya. Ya jak susah Lai di tepon. Last-last ku tukar juak plug ya, and aku pun rasa plug ya perlu ditukar juak lah. Bila start enjin sik juak gegar. Aku pun rasa lega tapi bila aku start drive balit, gegar agik.

So, Lai nyuroh aku inspect enjin takut ada masalah mounting. Dah ku goyang enjin, sik juak goyang gilak. Finally aku decide mbak jak kereta aku pergi Perodua. Sampey sia, Head Mechanic pening palak. Duhal skru mounting enjin rah depan dah sekda gik and enjin aku dah menyandar rah dinding enjin bay. Paling sadis gik, sensornya dah terapit dengan dinding enjin. Si Head Mechanic ya pun suggest aku pergi rumah kawannya pasang skru ya sebab nya banyak gilak kerja.



Finally, aku pun sampey rumah Cina ya dan mengejutkan gilak, enjin ya dah singit gilak dan nantik masa jak sensor aku hancor. Nasib sempat ku detect awal. Patutlah gegar kuat gilak tek. Duhal enjin dah menyandar gilak rah body. Syukur Alhamdulillah aku sedar awak masalah ya. Kata Cina ya masalah yang aku hadapi ya satu dalam seribu. Yalah, giney skru ya boleh tercabut. Patutlah lamak tok enjin aku kuat gegar. Kali skru ya nang dah longgar dari awal.



Dahya aku pun terus nyuroh Cina ya nukar bearing tayar belakang ku kerek ngan kanan sebab aku dah angol gilak dengar bunyi kereta aku bising bila pecut laju. Siklah mahal ney duhal barang ya.



Finally, aku kenak cas RM 130 untuk skru mounting, 2 set bearing belakang dan upah kerja. Sik penting pun kos ya tapi yang penting keselamatan aku. Syukur gilak masalah ya dah setel. Esok dapat ku pergi Kuching dengan rasa hati yang gumbira!

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails