Wednesday, December 24, 2008

Kembali...

Kembali semula ke tanahair...

On last 20th of December Mak Udak (Hajjah Saniah Haji Kihok) finally sampey kembali ke Sarawak selepas menunaikan fardu haji di Makkah Makattul Mukarramah. Syukur Alhamdulillah.

Aku bersama keluarga Emi bersama-sama menunggu ketibaan Mak Udak rah airport. Bukan main sesak airport petang Sabtu ya. Finally mek urang dapat attract perhatian Mak Udak dengan flash kamera aku.

Apa-apapun, aku rasa bersyukur sebab dapat bersama Bang Ijam, Kak Ija (Wife Ijam) & adiknya yang cute!, Kakni, Bang Man (Bakal Suami Kakni), Emi Lucille, Ebby dan Dilot. Yalah, aunty aku juak ya. Aku sik sedar juak bila saat aku salam ngan Mak Udak, mengalir juak air mata aku.

Ebby yang dah kenyang selepas makan McD yang disponsor oleh Bang Man.

Bang Ijam ngembak anak Wey (Ompuan tudung Pink) dalam masa yang sama wifenya (tudung biru) tersenyum kiut.

Mak Udak dan Buk Nit keluar dari pintu ruang ketibaan.


Tersenyum riang Mak Udak bila dah tangga muka anak-anaknya.

Mak Udak melangkah penuh kegembiraan!

Bang Ijam menyambut Mak Udak

Emi Lucille mendapatkan maknya...

Yang dinantikan oleh Mak Udak gilak-gilak, anak bongsunya, Dilot.

Suasana penuh terharu saat Kakni memeluk Mak Udak.

Kak Ija memeluk Mak Udak penuh rasa kegembiraan.

Happy Family : Ija, Dilot, Ijam Mak Udak, Kakni & Emi

Emi & Ebby nolak troli ke Vios Kakni..

So, setelah selesai semuanya, mek urang pun bertolak kembali ke rumah Mak Teh di Gita and aku kakya terus keluar dating sekejap dengan Chenta Hatiqu. Berbaloi juak sebab aku dapat grab opportunity to be with my love and in the same time dapat sambut ketibaan Mak Udak.

Yang lucunya masa date ya, si Cdeq telefon, "Bang, beli burger Prosperity k!". Gulp, tertelan aek liur dikpun. Mahal ya. Tapi lepas bulang antar si Chenta aku singgah juak ke McD tapi malangnya pandey abis indah burger berantu ya. Last-last aku beli jak Big-Mac k mbak pulang ke Debak.

Esok paginya, kol 4 ku dah bangun. Suprisingly, Mak Udak sik tdo sebab masih terbiasa dengan waktu di Tanah Haram ariya. Hihihi, nak nama sifat ubu tok nang sekpat dibuang. Macam mak aku juak, walaupun baruk pulang dari Haji, Mak Udak sempat juak polah Nasik Aruk pakey mek urang pagi ya.

Pada mulanya aku plan maok tinggalkan kereta aku di Kuching for bodywork and spraying. Memandangkan cuaca di Kuching sik berapa sesuai and ada kekangan, so aku decide untuk bawak balit keta aku pulang ke Debak. Sik ku maok nait van. Atas certain reason; Mak Long maok ngan juak and Emi terpaksa nait van, so aku pun jadi malas nait van.

So, at 5.30 pagi, aku, Emi, Ebby, Iman & Ijad pun bergerak keluar dari Kuching sambil ya sempat juak hantar scoot Ego adik ku ke Samarahan. Finally sampey ke Debak dalam pukul 10.30 giya.

So, mek urang pun tolong pasang banner untuk sambut Mak Udak. At 12.00 sharp (what a time -management!), Mak Udak sampey dengan Vios with absolutely superb All-Black fitting dan disambut oleh Mak dan Mak Ngah dalam suasana penuh terharu.


3 Dugong bersama Ketua Protokol Ngegeh.

Vios yang membawa Mak Udak meluncur laju.

Mak Udak disambut oleh Mak Ngah dan Mak.



Mak Udak dalam fitting all-black berjalan diiringi Mak(Tudung Cream) & Kakni (Tudung Putih)

Kegembiraan jelas terpancar

Bakal Suami Kakni

Ebby : Presiden Dugong
Ibab: Naib Presiden Dugong

Angah & Ebby

Kini bergelar Hajjah Saniah Haji Kihok

Angah, adikku yang ngegeh!

Lawak jenaka Ebby dan Cdeq, Bendahari Dugong

Selesai sambutan dengan paluan hadrah, pengujung dijamu dengan kuih-muih dan air zam-zam. Majlis berakhir kira-kira pukul 1.30 macam ya. Sebelah malamnya, majlis zikir dan doa selamat berjalan dengan lancar dan diakhiri dengan rasa syukur tak terhingga.


Kazenku Mbok Chah ngan Baby gago tangga handphone baru aku..

Duak-duak cute nak.. Ada trademark gigi swing bah!

Anak-anak Mak Teh aku ngan Mbok Chah.

Berolah nak paling kecik ya, si Mizan a.k.a Kentang Bakar.

Semoga Mak Udak dikurniakan Haji Mabrur. InsyaAllah.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails