Saturday, July 11, 2009

Klik! Mampukah menyelamatkan nyawa?

KLIK! Yalah kempen kerajaan tentang pemasangan tali pinggang keledar keselamatan dalam kenderaan penumpang.

Memang ianya dicipta untuk menyelamatkan pemandu dan penumpang kenderaan. Tetapi dalam keadaan tertentu, ianya mampu mendatangkan malapetaka dan bencana. Bukan aku mok kritik penggunaan seat belt tok tapi in certain case, in can harm u!



Back in last May in Saratok, seorang PPM (Pembantu Pengurusan Murid) di Debak, pergi ke Saratok and while cruising on the Debak- Saratok road, suddenly a Silver Waja (could it be WRJ XXXX?) overtake and pancung masuk mengejut sebab ada kereta datang dari arah bertentangan. Kawasan ya double line and PPM tok yang tengah drive White Viva suddenly pull and e-brake dan lori biru yang mengiring dari belakang terus nempoh Viva tok dari arah tepi pemandu. (Nang kereta Viva ya slide, sebab ya lori ya nempoh dari belah pemandu).

Pemandu Viva ya tercampak ke sebelah penumpang (nya sorang jak dalam kereta ya) and koma hampir sebulan di Hospital Sibu. Luckily, nya selamat sebab sik pakey seat belt.

So, dalam kes tok, salahkah nya sik pakey seat belt? Gambar di bawah tok mungkin boleh nyuruh kitak orang berfikir apa yang akan terjadi if nya pakey seat belt...


Foto ehsan Agent24 PGX

So, kita renungkan sejenak kembali pro and cont penggunaan seat belt. Satu gik case study tentang isu tok ialah kemalangan 1 Januari 2009 di selekoh paling kerap memakan nyawa di jalan Sri Aman-Betong, selekoh Batang Undup.

Victim (arwah) merupakan abang kepada kawan baik ku di Debak. Mangsa merupakan pensyarah di UPM Bintulu dan baruk jak balit dari Kuching selepas hantar adiknya ke airport untuk further di UPM Serdang.

Di selekoh tajam berbentuk S di Batang Undup, victim terbabas lalu langgar lain and terus masok ke Sungei. So, menurut penduduk rumah panjang cya, sidak ada dengar bunyi collision dan bunyi barang besar gugok aek and sidak terus bergegas ke sungei dan dapati Waja milik mangsa ya dah masok ke dalam sungei. Sidak cuba bantu tapi memandangkan aek deras time ya, sidak just dapat diat jak.



Setelah usaha menyelamatkan dilakukan, mangsa telah ditemui mati lemas dalam Waja ya dengan keadaan kaki yang patah. Seat belt masih terpasang masa ya dan menurut kawanku di Sri Aman, if seat belt ya dapat dibukak, chances untuk mangsa keluar mengkin lebih tinggi.
So, dapat sik difikirkan agik, apa kebaikan dan keburukan pemasangan seat belt tok?

Sendiri maok ingat, bahawa mun Tuhan dah madah, "Kun", maka "Fayakun" lah jawabnya..


INGAT!

ALWAYS WEAR SEALBELT!

1 comment:

SEN said...

mena bah..eksiden pun malang x berbau, serta datang dlm pelbagai cara..seatbelt dipasang utk mengurangkan risiko kematian..tp smuanya atas takdir juak..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails