Thursday, July 2, 2009

Eh.. Awe! Long time no see!!

Long time no see! Yup! Nang jak long time no see sebab aku baruk balit dari oversea. (Pembulak gilak). So, as usual bila lamak sik apdet, sebenarnya sekda idea + sekda masa.

Sepanjang masa aku sik apdet tok banyak gilak benda yang aku dah polah and lalui.

Benak

Yalah, nak dijadikan cerita, aku dah lebih dari setahun di Sri Aman, so, on last Friday ya lah the first time aku experience nak nama benak tok. Di kampung aku sidak nunggah Tidal Bore. So, koatan excited gilak tangga benak, alu masok news aku petang ya. O lah tedah... Baruk tangga benak.


Nyak ya! Palak benak paling depan sekali...


Benak diikuti wave dari belakang... Alu pasang besar air kakya..

Some video captured dari youtube... Credit to its owner..



DSLR

DSLR? Kenak ngan DSLR? Apa dah jadi ngan Canon 400D aku? Actually aku dah jual dan migrate technology aku ke Sony. Pakey kamera orang kaya gik. Setelah berfikir panjang, aku pun purchase Sony Alpha 350 and yang paling best, nya ada live view and dual lens. Kira jejak kasih sebenarnya sebab my first digital camera adalah Sony Cybershot P-92. Mahal wo masa beli dolok. 5 MP baruk keluar, arwah ayah belikan almost 2000 untuk that camera. Maseh kekal dalam simpanan aku nektok. So, welcome to Sony Alpha World!


Huhuhu.. Seringgit gik nak 3000...


Maseh baru.. bau kedey!


Besalah aku kan suka ngeso, yang penting kali tok nya ada live view!


Gaya photo-g yang lamak menyepi!


Sistem DSLR Baru aku...


Lom lengkap gik sebenarnya... Gambar tok aku snap pakey phone camera...

Mudah.com.my

Well, dolok aku kurang yakin dengan menatang mudah tok and lebih trust lelong. But right now aku admit yang mudah boleh fullfill needs yang aku inginkan, sesuai dgn bajet aku. Lately aku sambar BenQ 22" Widescreen LCD Monitor, Tripod Camera, Lampu L700 dan Bumper TR idamanku. So, sebenarnya mudah.com.my tok memang berbaloi untuk orang yang rajin nego dan polah deal ngan orang yang kita langsung sik kenal. For example, AmirFX dapat polah PC dengan ngumpul item dari mudah.com.my tok. Kepada yang lom coba, leh lah coba soping dengan nilai yang kita akan tentukan sendiri.


Proses nukar headlamp aku dgn new headlamp nok dibeli dari mudah.com.my


Item dari Sabah... Boleh bah kalo kau..


Idamanku selalu!


BenQ 22" Wide LCD Monitor. Sellernya migrate ke Australia...


This tripod cost me only RM20!

Aku juak banyak juak jual barang melalui mudah.com.my tok. Ku pernah juak rim kereta aku dan PC lamak aku sebab nya menyemak jak dalam stor.

GIATMARA

Hmm, nama gik kerja. Kerja apa yang pandey abis? Semua sik akan abis bah. Ariya gago ngan pengambilan pelatih. Dahya ditimpak gik dengan Buku Rekod Pengajaran. Bah! Dah kedak cikgu sekolah dah nektok, semua mok ditulis dan direkodkan. Makin tambah beban kerja.
Kakya disuntik gik dengan program GDR (Giat Dekat Rakyat). Program tok mek orang dikehendaki cari orang dalam senarai e-Kasih (Senarai orang Miskin) yang diperolehi dari Pejabat Daerah, dahya checklah rumahnya kali ada yang perlu dibikik. So, setiap GIATMARA (Parlimen) tok dilimitkan kepada sepuluh peserta yang merupakan Ketua Isi Rumah. Dalam projek tok, sekda polah umah, bikik ajak.

Kemudian Program Basmi Kemiskinan, melalui e-Kasih ya juak, carik orang yang sekda pendapatan dan berikan kursus ngan sidak ya. Sidak yang dapat pergi kursus tok akan kursus di hotel selama 6 hari 5 malam, diberik elaun tambang RM100, elaun harian RM35/hari dan diberik segala peralatan yang digunakan dalam latihan seminggu ya dengan harapan nya dapat terus mulakan pencarian pendapatan. Bayangkan mun nya kursus polah kuih, tentulah nya dapat segala peralatan dan oven sekali nak..

Dahya ada gik Program Perantisan. Tok pelik gik, carik nembiak yang tercicir dari persekolahan, tempatkan sidak di tempat kerja dan berik elaun selama 6 bulan. Kompeni yang menerima sidak tok pun diberik elaun juak.

Bila fikir hal kerja, nang nya sik akan abis.

Belum gik ku cerita hal Majlis Penyampaian Sijil and so forth...

Ekzos Patah!

Tok lain gik cerita, aku pecut dari Sri Aman malam majlis penyampaian sijil hari Selasa lepas. So, dalam perjalanan tek aku dengar juak bunyi knocking dari bawah kereta. Si Sabrina pun pernah padah, "Ha, kereta kitak ada ekjos sport kah?". Aku tetak jak sebab aku nang sik pakey ekjos sport. Masa ya ekjos Satria Neo hubby nya bocor bah. So, aku pun sik espect apa2 juak yang berlaku pada kereta aku.

Duhal keeosakan harinya, aku dengar bunyi hentakan kuat masa aku polah express turn di Batu 7. Sik ku lalek juak. Lepas ku cuci kereta tengahari marek, ku eran kenak tip ekzos aku singit. Dahya aku pun berhenti depan Miramar dan bila ku tilit rah ekzos, duhal piping belakang dah patah. Mujurlah masa ya aku ada cash, so aku terus pergi Sin Tock Yong rah batu 3 and fix the problem.

Giney maok polah, sudah terang agik bersuloh, nya dah out!

Sebenarnya problemo ya dah lamak dah duhal, tabung belakang ya nang dah bocor. Piping pun dah crack dan finally patah. Patut pun kereta aku lamak tok ngaum. Aku sik alert duhal sistem ekzos aku ada problem. So, kedey ya tanyak aku mok tukar sistem original Perodua kah sistem Sport? Nya padah mun Perodua, RM 180. Dahya ku nanyak, "Mun sport?". Nya padah RM160! Set! Aku terus pilih sport sebab save RM20.

Duhal dah aku polah ekzos ya baruk ku cerik kereta ku lajak. Full meter huhuhuhu. Apapun semuanya aku kenak 250 ariya sebab aku pakey black steel!

Apapun, banyak gik aku nak padah, lekak site visit aku sambung gik..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails