Sunday, July 12, 2009

DugaanNya



Tok bukanlah mok promote band Hujan or yang sewaktu dengannya.. Just maok meluah rasa sambil menginsafi keadaan diri yang sememangnya milik Ar-Rahman.



Huhuhu. Dalam hidup tok macam2 dugaan yang datang kepada kita. Musibah ya digelar dugaan, rezeki pun satu dugaan. Allah maok tangga sejauh mana kita bersyukur pada nikmat kurniaan-Nya. Seharusnya bila ditimpa musibah, kita harus juga bersyukur kerana itulah cara Allah mengkifarahkan dosa-dosa kita.



Sepanjang dua minggu tok aku diuji pelbagai perkara. Sememangnya meruntuhkan perasaan dalam diri. Sebermulanya dengan ekzos patah, dahya paling besar sekali cermin kereta kenak pecah and my ICE (In Car Entertainment) pun kenak tapaw rah Gita. Malam sebelumnya kereta aku sekpat start setegal battery flat.. Hasilnya, fulus mengalir laju dan menyebabkan aku tercekik kerana banyak gilak keperluan yang belum aku langsaikan.


Ekzos patah.. Bukan mudah bila berkereta..


Cermin keretaku dipecah... Manusia tok nang kejam!

Ekzos, habis RM 250
Cermin baru = RM 130
Tinted = RM 100
2nd hand ICE= RM 140


Kita sering alpa saat tertawa gembira

Macam2 perkara Tuhan boleh uji kita. Sebab bila kita berkumpul bersama, ketawa bersama, mengumpat bersama, menghina sesama manusia, si pencatit setia, Rakib dan Atb pun sik henti2 melakukan dokumentasi kehidupan untuk dipaparkan dalam Box Office di Padang Mahsyar.

Belum puas diuji dengan keadaan fizikal harta, aku diuji dengan ketahanan kesihatan serta beban kerja yang rasaku takkan ada hentinya.

Minggu lepas from Monday to Teusday di HQ Kuching. Rabu di Sri Aman, Khamis to Friday di Sibu. Enough of that, kenak agik aku pergi Sibu from Selasa sampey Jumaat baru tok and esok aku akan muang minyak ke Sri Aman.


Perlukan ketangan minda...


Bukankah ya juak dugaan Tuhan. Berapa banyak duit mengalir dan berapa banyak tenaga dan minda dikerahkan...



Syukur Ya Allah, Kau berikan ujian ini membuatku berfikir sejenak, apakah cukup amalan dan tanggungjawab yang telah aku tunaikan selama tok. Terima Kasih Ya Allah, ku sedari aku cuma hamba-Mu yang sentiasa alpa, terlalu banyak nikmat yang telah Engkau berikan padaku selama ini..

Mungkin aku harus bermuhasabah diri..



4 comments:

Khairul Onggon said...

aaa... tedah... ada hikmah lah ya.. sabar jaklah owh.. mun kenak ku pun giney ndakkah... :)

AweKelisaBiru said...

yalah tek onggon.. sabar ajaklah.. sik leh merepak.. ujian semua ya

SEN said...

lek jak bro..dugaan..boleh ngerepak tp sekadar meluah perasaan..jgn ngerepak sik tentu hala sbb ianya akan menyesatkan manusia..

Nikolai said...

sikpa wei, walaupun alpa dgn benda lain, Tapi ko dah memiliki Alpha 350 :-)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails