Friday, March 20, 2009

Budaya Terima Kasih

:woooh:

Budaya Terima Kasih adalah satu budaya murni yang tersemat dalam kehidupan masyarakat Timur. Tapi adakalanya budaya terima kasih tok benar-benar menjengkelkan.

:galit:

Kenak aku padah macam ya? Huhuhu, aku rasa Rusty dan GreenArmy pun akan setuju dengan hujah aku tok. Let say you are running a photography company and your job is to take picture and of course, all of your resources adalah datang dari perolehan bisness ya. Apa yang akan jadi bila kitak urang tek lelah-lelah shoot photo, then burn dalam cd and then sidak just madah, "makseh oi!". Sapa sik panas ati nak.

:sakit:

Macam ya juak dalam kehidupan aku sebagai juruteknik komputer satu ketika dolok. Kita tek bersengkang mata just to finish the job, then suddenly the owner of the pc/laptop just come and fetch thier stuff and saying.. "Makseh eh."

:sobrakana:

Budaya terima kasih dalam masyarakat kampung tok sik dapat dielak. Bukan sik maok amal jariah tapi hakikat yang sebenarnya nektok, sik semua benda free, sik semua benda macam nekan butang on rah washing machine. On more things that picture the villagers ialah polah kerja instant. Pagi tek adalah makcik ya kamboh agak ke rumah madah anaknya maok ambik gambar passport untuk apply polis. Nya maok gambar ya siap kinek2 jak. O makcik! Kedey Cina pun sekpat polah macam ya. Everything that's express is expensive! Tok sampey ke petang gambar ya sik diambik. Panas ati ku tok.

:ayokona:

Berbalit ke Budaya Terima Kasih ya, mak aku pun mengalami masalah yang serupa. Yalah, nya selalu di"suruh" polah hantaran tetapi sekadar ucapan makseh jak. Sekda pun nak bayar. Tapi nya sik kisah hingga sampey tahap ada yang x pandey ucap terimak kaseh pun. Paling teruk, pengilan pun sik dijemput. Hampeh!

:tsk:

Budaya Terima Kasih tok sekpat diamal mun hidup berbisnes di kampung. Apa sidak ingat power ayat "mintak tulong" ya means free kah? Sori oi. Mun workmate, soulmate, student or non-biological sister aku sik kisah. Tapi part orang yang just pandey ucap terimak kasih tanpa menghargai kesukaran kita menyelesaikan kemashalatan sidak ya... Aku absolutely sik setuju.

:sigh:

Apa makseh-makseh! Aku bukan kerja welfare. Aku earn kemahiran dan peralatan bukan bantuan welfare!

:scream:

"Orang tangga kita hidup senang orang fikir kita mampu, tapi orang sik fikir betapa susahnya kita maok pastikan kehidupan kita senang."

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails