Saturday, July 5, 2008

Pemandu tidak berhemah..

Last night, around 7 pm, aku start drive back to Debak from my home in Sri Aman. Cuaca agak mendung and ada hujan rintis-rintis. Well drive waktu senja memang menyakitkan bagi aku yang rabun silau. Lebih-lebih lagi pertukaran siang dan malam polah aku jadi rabun ayam.

Nak dijadikan ceritanya, hari makin gelap and aku start pasang headlight Coure aku. So, bila aku start iring kereta Proton Saga plat QB 4**2, dibawa oleh seorang Melayu, kereta ni susah sangat nak bagi aku overtake. So, aku yang mengiring kat belakang carilah peluang kalau-kalau dapat overtake. Hampir 2 minit aku belakang keta nie. So, dah jumpa jalan clear, aku pun pecut and overtake kete ni.

Yang suruh aku angin satu badan. Siap je aku masuk balik lane, si driver ni terus bagi high beam! Macam sial je aku rasa. Sedangkan waktu aku follow doe tadi takde pulak aku pakai high beam! Bodoh punye manusia. Melayu tak Melayu. Tapi ni keturunan kurang ajor! So, aku pun dengan taktik lama, bagi signal suruh die potong balik. Pastu aku kejar die dgn SUPER HIGH BEAM aku! Geram aku. Brake mengejut malaun nie. Pastu aku pun speeding and tinggalkan kete die walaupun die balas balik dengan high beam die. Well, aku dah flip up rear mirror aku.

Pengajaran die kan... Jgn mess up dengan driver macam aku. Then, selalu-selalulah servis lampu keta korang tu. Lampu aku terang sebab aku alert dgn lampu aku. Lampu diorang malap sebab diorang tukar bila dah angus. So, semua pengguna jalan dari Kuching - Miri, kalo korang jumpe QKV 9016 iring keta korang, aku tak pakai high beam waktu follow korang. Janganlah main highlight iring dari belakang. Sakit Mata and Sakit Hati Tau!

Well, ada tips sikit dari aku.

  • Kalau iring lori or bas, sebelum overtake, bagi high beam kejap, sure diorang akan beri laluan ngan korang.
  • Kalau korang drive pakai high beam, turunkan lampu waktu just after keta dari depan muncul depan mata sebab diorang akan tahu yang korang dah turunkan lampu. So takdelah salah faham.
  • Elakkan pakai lampu keputihan sebab kalau hujan, cahaya putih akan diserap hujan. Cantik memanglah cantik tapi tak guna jugak kalo drive macam orang buta.
  • Kalau ada fog lam, better pakai lampu kecil bila follow orang.
  • Pasang lampu bila berkabus walaupun siang.
  • Kalau lampu hangus sebelah kanan, better cepat2 tukar sebab waktu malam orang akan fikir keta korang tu hanyalah motosikal dan boleh sebabkan kemalangan.
  • Pasanglah spotlight or fog light untuk mudahkan anda dalam pemanduan jarak jauh pada waktu malam.
  • Jangan pakai HID light, percuma kena saman RM3,000.00 nanti.
Akhir kata....

Selamat memandu dan check out headlight keta korang.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails