Thursday, May 7, 2009

Oh... Begitulah Rasanya...

Oh, begitulah rasanya jadi seorang pendidik ataupun pengajar. Tiap segalanya ada cabaran dan aku mula merasakan apa itu bebanan seorang pendidik. Hari demi hari dirasakan amat perit dugaan dan murninya tugas seorang guru. Tapi apakah sang pelajar tahu rasa dan ingin di hati kita.

Semakin hari semakin ketara sikap pelajarku mula menunjukkan kesan betapa kami tidak dihormati. "Cikgu sik ngajar mek urang," jawab sidak bila ditanyak. Bukan cikgu sik maok ngajar tapi cikgu sik tangga pun minat sidak maok belajar. Bila dah makin rapat dengan cikgu, mulalah ada yang rasa angkuh dan sombong. Sidak sik ingat sidak semua bermula dari kosong.

Mungkin inilah yang dirasakan oleh semua guru-guru. Mungkin ini juak rasa emak bila mengajar. Jadi sik eranlah sampey ke tahap cikgu lejuk dan sekda mood maok ngajar. Bayangkan mun pagi-pagi aku ada mood maok ngajar, bukan main berkobar-kobar tek... Sidak polah muka sekda semangat. Alu aku pun rasa malas maok berik apa-apa ilmu pun ngan sidak.

Hopeless, bila makin hari aku tanga sidak tok mula membelakangi cikgu dalam setiap aktiviti. Ngegeh dan mengada-ngada dalam segala serbi perbuatan. Aku tok pun ada kelemahan juak tapi kadangkala sidak tok sik realize sapa dirik sidak sebenarnya. Lupakkah sidak aku tok cikgu sidak.

Yalah, aku tok kan dah sik diguna orang agik. Ada orang lain yang lebih disenangi dan boleh diharapkan. Aku pun rasa selain dari apa yang aku kesali nektok, aku rasa mena-mena lonely dalam kehidupan aku nektok. Sorang pun sekda tanyak apa emosi dan perasaaan ku nektok.

Bila kita diam orang akan fikir kita tok kalah tapi sik sidak tauk gelojak perasaan ku nektok. Panas ati juak tapi aku rasa nak anok pun sik guna juak. Sapalah aku di mata student aku..
Sidak hanya akan memerlukan saat sidak terdesak...

Hanya DIA yang Maha Mengetahui faham apa yang tersirat di jiwa aku nektok...

Bukan mudah menjadi GURU kerana setiap pelajar punya ingin dan mahu yang berbeza. Aku rasa aku diperkotak-katikkan oleh pelajar yang makin bongkak dan ego kerana rasakan diri sidak diperlukan gilak di GIAT tok.

Hey you fucking crap! Mun diikutkan hati, aku sik berkat pun sikit ILMU aku berik sebab ko bongkak dan lupak dirik. Sidak ya rasa dah bagus gilaklah sampey sekpat ditegur. Bagus aku sikboh kelaka sepatah apa pun sebab aku rasa sidak tok sik guna bah sebab curahan suara yang kuar dalam jawapan sidak menggambarkan sidak tok nang sekda ilmu. Suka gilak berhujah menjatuhkan maruah orang tapi sik pernah mencermin keadaan diri...

Udah-udah gik ku merepak. Sidak tok nang sik guna diberik muka.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails