Tuesday, May 12, 2009

Mat Rempit & Peraturan Gila

Akher-akher tok, sik alah-alah isu Mat Rempit tok dipaparkan di dada akhbar. Pada aku ya sekadar retorik untuk menutup sesuatu isu dari pengetahuan rakyat. Paparan jenayah di dada akhbar nektok boleh dianggap bermusim. Mun isu rogol, sepanjang masa jak isu rogol.



Berbalit kepada permasalahan Mat Rempit tok, wujud penyalahgunaan istilah dalam kehidupan masyarakat kita nektok. Mat Rempit ya terlalu universal. Dalam isu kes ragut yang melibatkan kematian dua orang ibu mengandung ya, aku absolutely sik setuju mun dikaitkan peragut ya dengan Mat Rempit. Atas kapasiti apa peragut ya diistilahkan Mat Rempit? Mat Pit pun pandey juak mbak motosikal. Adakah kerana nya meragut pakey motosikal nya terus digelar Mat Rempit.


Kan dah kantoi meragut..
Apakah mun kitak urang tangga nembiak pakey baju merah ya ada ciri Mat Rempit?


Aku siklah maok bela Mat Rempit tok tapi biar aku kongsi kisah aku kenak tahan roadblock di Kuching tahun lepas. Masa ya aku attachment di GM Sarawak.


Dari segi Law Enforment sidak tok nang bagus...

Lokasi : Selekoh Bukit Selepas Hotel Grand Continental
Masa : 1430 Hrs
Kenderaan Digunakan : Scoot Nouvo MX

Adzzha : Selamat Petang Tuan.

Pak Pol: Selamat Petang, Mintak Lesen.
Adzzha : (Aku pun berik lesen ngan IC sekali ngan road tax sekali)
Pak Pol: Banyak modified tok, ko tok mat rempit kah! ( Diterengaknya aku )

Adzzha : Huh? Ko tok Polis, berapa umur?
Pak Pol: Apa masalah ko?

Adzzha: Aku nanyak umur jak, sik boleh kah?

Pak Pol: 24, kenak?

Adzzha: Owh 24 so aku tok tua dari kau lah... Sik perlulah berkamek-kitak.

Pak Pol: Ok, apalah masalah ko tok?

Adzzha: Ko Polis bah, ada kuasa saman. Tapi aku sik mok ku digelar Mat Rempit. Ko tok sik pandey diatkah aku tok smart berneck-tie, kasut berkilat-kilat, mbak laptop, camera DSLR jak gik. Aku sik mok digelar Mat Rempit.

Pak Pol: Rempitlah, ko mbak laju ada tek. Dahlah moto modified!

Adzzha: Aie, sekda salah bah modified. Bukan ada kesalahan undang-undang pun. Agikpun aku pakey scoot. Aku laju tok bukan lombak pun, turun kerja bah. Lewat juak sik tauk beza rempit. Oklah, sak sapa mbak motosikal nya tek rempitkah? Mun ari Jemat pak aji mecut moto agak Mesjid mok semayang Jemat, ko gelar rempit juak kah?


Pak Pol: Kurang ajar juak ko tok. (Dah nak kuar buku saman dah pok)

Adzzha: Mbak ilek bah. Aku just mok madah ko sik semua orang mbak moto laju digelar Mat Rempit. Mun ko tangga aku mbak Z kah, kakya ekzos bising dapat ko padah macam ya. Ya nok geng kitak urang limpas tek pakey Kuda Putih ya, mok ko aku tunggah nya Mat Rempit juak?

Pak Pol: Ku saman ko kelak. Menghina anggota traffic dalam tugas.

Adzzha: Aie, neypat, ko sekda bukti. Mun ko rakam tek, maok ku kenak. Just nak ulang balit, sik semua orang bermotosikal dianggap rempit. Ingat ya.

Pak Pol: Dah gik, kelak ku saman moto ko kelak.


Adzzha: Haha: 0-0 lah. Alang-alang dah kenak tahan.

Pak Pol ya pun terus nyuroh ku jalan jak.


Kacak moto sidak nektok...

Huh! Puas atiku masa ya dapat bertengkar hal istilah Mat Rempit tok. Berbalit ke persoalan asal, penguatkuasaan undang-undang bukanlah jalan penyelesaian yang mudah. Contohnya sekiranya ada remaja dibawah umur ditangkap merempit, sumbat sekali mak bapak dalam lokap. Hujah? Sebab parent sik mampu kontrol olah anak, berik keizinan pakey motosikal dan gagal bertindak tegas dalam hal melibatkan undang-undang.

Tok kadang-kadang sik. Anak diberik motosikal, jelas-jelas anak dah sekda lesen, sik pakey helmet jak agik. Aku kadang-kadang geram juak sebab selalunya sidak tok lepas dari roadblock. Why not one day JPJ polah roadblock masa nembiak pulang dari sekolah. Aku rasa rami sidak yang sekda lesen tok kenak.

Macam ya juak kes rempit tok. Ya adalah masalah sejagat. Manusia suka pada kelajuan. Manusia suka pada perubahan. Ya sebab moto dimodified dan disuruh laju.

RULES ARE MADE TO BE BROKEN!

Dalam kes yang berlainan. adikku Shafixx kenak saman trafiic di Saratok sebab pakey fancy plat. Aku dah setahun lebih pakey flat kedak ya sik juak kenak saman. Alasan nya flat ya diengkah melintang selari dengan lampu depan Ego-S.

Tok dialog nya:
Pak Pol Saratok: Salah tok, ney boleh engkah plat sitok. Sitok patut ko engkah plat( Nya nunjuk rah dada cover depan Ego-s)

Shafixx: Apa abang mek pakey setahun lebih di Kuching sik kenak pun?

Pak Pol Saratok: Ya abang ko sik kenak tahan aku. Salah tok. Sticker P tok pun salah. Neypat ko engkah sitok. Sik nampak mun ko engkah tepi. Patut ko engkah sitok baruk nampak! (Nya nunjuk rah dada cover depan Ego-s agik)

Shafixx: Aie, nok ney betol tok, mun dah engkah sticker P siya, sineylah kamek nak engkah plat?
Pak Pol: Sik kira, ko tok nang polah fancy plat. Aku tetap saman ko juak.


Kedudukan Stiker P jadi persoalan Pak Pol Saratok

Gila nak. Plat dah ikut spec. Cuma sik engkah rah mudguard jak. Mun mok mudah, sidak Polis ngan JPJ tok patut publish dalam media setiap motosikal yang baruk keluar, siney sepatutnya engkah plat. Lekak ya baruklah dapat determine cney sepatutnya plat ya berada.

Pokok pangkalnya, aku siklah maok jatuhkan martabat polis sebab without sidak, banyak gik masalah yang akan timbul. Sik semua POLIS makan rasuah, dan sik semua POLIS jadi pak turut tapi ada segelinitr yang kurang bijak gunakan kurniaan akal pemberian Tuhan.


Encik Polis tok sik semuanya bengkeng. Ada yang bertimbang rasa juak...

Huhu, jangan ko target keta ku udahlah...

1 comment:

AmirFX said...

Haha... Yalah kerajaan tuk... Mun nak polah undang2 pun polah lah dgn betul... Dak JPJ yg baruk kuar exam terus d suruh nahan org k tosikal ne ndak nyampah urg nangga sebab sidak tuk ego tyme keja.... Gila kuasa dsb...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails