Wednesday, April 29, 2009

JPJ dan peranannya...

Bila nyebut hal JPJ mesti orang akan fikir hal saman jak! Nang juak. Bila kita sebut Polis, sik juak kita fikir hal saman direct. Tapi pada pandangan aku nak, JPJ tok lebih banyak menghukum dari mendidik. Lebih-lebih lagik bila ada rekrut baru akher-akher tok. Saman yang keterlaluan pun boleh menimbulkan kemarahan kepada RAKYAT sebab kita dah cukup muak dengan beban kelembapan ekonomi akher-akher tok.


JPJ lari dari peranan asal

Cuma aku sik puas ati dalam penguatkuasaan undang-undang yang kadang kala macam zaman batu dolok marek. MENCARI KESILAPAN adalah agenda utama sidak tok. Kenak sik polah sekatan jalan jak or serbu jak kereta-kereta yang sedang dimodified di bengkel-bengkel dan kedey aksesori.


Pok tok dah kenak depan Main Post Office


Pok duak tok sik kenak saman kah?

Selama mana badan tok akan jadi satu imej yang polah orang rasa fobia ngan sidak? Kadangkala penguatkuasaan undang-undang amatlah berat sebelah sebab ada manusia yang seakan-akan kebal dari tindakan sidak. Bila menyentuh soal unsur kemanusiaan, sidak JPJ tok (sik semualah), sebelum sidak jadi Pegawai JPJ sidak pun anti-JPJ juak. Semua orang akan melenting mun kenak saman tapi bila dilihatkan kereta dan moto@scoot sidak bila sik dalam uniform JPJ, nang boleh tahan juak modified sidak bah.


Lawa daktok pakey Toyota Fortuner, kenak Camry rah Perak dijual juak?

Malaysia ini kan aman.. Aman sebab sekda kestabilan emosi kepada penjawat awam bila jalankan tugas.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails